Een passioneel palet.
WIE is Gilbert Declercq?
 
Gilbert Declercq's biografie

 

Een PDF download van de biografie van Gilbert Declercq vind je hier

 

Gilbert Declercq werd geboren te Gent/ Zwijnaarde ( België) op 24 oktober 1946.

 

STUDIES -OPLEIDING


Hij studeerde’ Sierkunsten en Animatiefilm ‘(o.l.v. Raoul Servais) alsook ‘Binnenhuisversiering‘aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Tijdens diezelfde periode volgde hij ook de professionele illustratiecursus “Famous Artists Schools”. Tijdens zijn verdere carrière volgde hij nog gespecialiseerde workshops o.a. ‘ ‘Aquarel’ in 1980 aan de ‘ Schule des Sehens ‘, gesticht door Oskar Kokoschka te Salzburg ; ‘ Etsen ‘ aan de Academie van Oudenaarde ; de ‘International Art Workshop’ ingericht door de ‘ Western Michigan University’ in Brussel, waar hij de enige Belg tussen de Amerikaanse deelnemers was.

 

 

LOOPBAAN


Na in 1970 te zijn afgestudeerd start hij zijn freelance loopbaan als schilder, illustrator en stripauteur. Diezelfde periode maakt hij de korte tekenfilm ”No,thank you”(verdeeld door Progrès-films) en werkt ook deeltijds samen met stripauteur Eddy Ryssack.

 

 

ILLUSTRATIES


Zijn illustraties worden opgenomen in verscheidene MAGAZINES , zoals reeds tijdens zijn studietijd in ONS VOLKSKE ,MIMOSA, LIBELLE-ROSITA , HET RIJK DER VROUW en daarna eveneens in PANORAMA , READERS’ DIGEST ,TOURNESOL,TOP, ZONNELAND ( Goede Pers- Abdij van Averbode ), KIJK ( Nederland), bij SNOECK-DUCAJU en vele andere. Hij illustreerde talrijke SCHOOLBOEKEN o.a. voor de uitgeverijen DIE KEURE, VAN IN, PELCKMANS, NOVUM, PLANTYN e.a.

 

 

STRIPS


Hij publiceert eveneens STRIPS (meestal naar eigen scenario) in o.a. de dagbladen Het Volk , Le Soir, Gazet Van Antwerpen, in de stripbladen Ohee, Eppo, Kuifje, Robbedoes, Tina, bij Standaard Uitgeverij en Elsevier… Verschillende van zijn strips werden als ALBUM uitgegeven , o.a. de reeksen ‘ RUD HART ‘ (Pilotenstrip/ Uitg. De Vlijt, vzw ’t Mannekensblad en Uitg. Bonte) en ‘JODY BARTON’(Uitg. Lombard) ; ‘TERRY TROM ‘ (Humoristisch genre waarin de ernstige noot, de wildstroperij in Afrika, aanbod komt(Uitg. Bonte)

De humoristische ‘geschiedkundige’ avonturen van ‘ DEVOON EN CARBOON’ (Uitg. Bonte) , alsook meerdere stripverhalen die zich afspelen tegen een historische achtergrond , zoals ‘ DE SLAG DER GULDEN SPOREN (Uitg. Snoeck-Ducaju) ‘‘ ;EEN KOFFER VOL HOOP’ (Nederlandstalige én Engelstalige versie. Uitgave van Nationaal Scheepvaartmuseum-Antwerpen met als thema: de emigratie naar de VS.)

Een enigszins inhoudelijk aangepaste album-versie werd ook in het Duits én het Engels uitgegeven bij uitgeverij Greflinger. ‘DE WERELD IN BRAND GESCHOTEN ’ over de aanleiding en eerste maanden van Wereldoorlog 1(Uitg. Bonte) ; ‘ HET BEDREIGDE EVENWICHT’(Uitgeverij Die Keure) een fictief verhaal met de historische werkelijkheid van koude oorlog als achtergrond.

Declercq creëerde eveneens een COMIC-NOVEL nml. OLIVER TWIST (Standaard Uitgeverij). Ook realiseerde hij een strip op eigen scenario over het leven van W.A.MOZART. Heel typisch aan de strips en illustraties van Gilbert Declercq is dat alle decors , kledij , attributen e.d. zo goed mogelijk gedocumenteerd en zijn en hierdoor een didactische en historische waarde hebben. In zijn werk toont Declercq steeds zijn MAATSCHAPPELIJK ENGAGEMENT .

Hij is één van de eerste Belgische kunstenaars die zijn bezorgdheid over ‘ het milieu ‘ in zijn werk opneemt in een één-pagina strip, in 1970 . Een van zijn lievelingsthema’s is de grootsheid van de NATUUR en de unieke plaats van de mens daarin én tevens zijn onlosmakelijke verbondenheid met die Natuur. Niet alleen in zijn strips , doch eveneens in zijn illustraties beeldde Declercq tal van geschiedkundige onderwerpen uitgaande van de oudheid tot de hedendaagse tijd .

 

 

KUNSTKRING SPECTRUM


In 1965 is Gilbert Declercq medestichter van kunstkring ‘ Spectrum’ in Gent/Zwijnaarde . Die kunstkring vierde in 2015 zijn 50 jarig bestaan.
 


LERAAR


Vele malen werd hij aangesproken om als freelancer les te geven . Zo gaf hij in de jaren ’90 een Aquarelcursus in de Volkshogeschool ‘VLIED ‘ te Gent, werd hij door VTB ( Vlaamse Toeristenbond) aangesproken om in het jaar 1981 in Oostenrijk een teken- en schildercursus te geven, enz. Ook in het buitenland werd zijn talent als leraar opgemerkt. Regelmatig verschijnen er van zijn hand lessen in verscheidene technieken in het tijdschrift ‘ FREUDE AM ZEICHNEN ‘ en ‘FREUDE AM MAHLEN ‘ bestemd voor de Duitstalige landen en ‘ DESSIN PASSION’ voor de Franstalige landen , beiden uitgegeven door KIM-VERLAG in FREIBURG.
 


TENTOONSTELLINGEN


Met zijn schilderijen stelt hij regelmatig tentoon in België (o.a. Galerie Vyncke-Van Eyck, Museum Leon Desmet – (waar, bij een bezoek Willy Vandersteen een werk van hem kocht) -, de Belgische senaat, het Nationaal Scheepvaartmuseum (huidig MAS), in Oostenrijk (Wenen, Innsbruck, Dornbirn), Engeland (Mall Galleries in Londen), USA ( (Society of Illustrators, New York) ; MYSTIC ,The Maritime Museum in Mystic Seaport ),in Italië ( Pinacoteca nazionale dell’ Acquarello, Albignasego ) , in het Groothertogdom Luxemburg e.a. In Hamburg werd op het Museumschip ‘ CAP SAN DIEGO ‘ in 2002 een grote permanente tentoonstelling geopend over de emigratie vanuit Hamburg naar de VS aan de hand van werk van Declercq. Naar aanleiding van deze tentoonstelling werd een televisie-interview met hem afgenomen door de NDR. Een deel van deze werken werd eveneens tentoongesteld op ELLIS ISLAND in New -York (IMMIGRATION MUSEUM ) waar de Engelstalige versie van de strip ENZI eveneens te koop aangeboden werd.

 

 

PRIJZEN


Declercq won verschillende nationale en internationale PRIJZEN voor zijn aquarellen (o.a. in Brussel in 1974 prijs van de ‘ Conseil Européen d’Art et Esthétique’ ( C.E.A.E) , ‘ Les Arts en Europe ‘ ingericht door ‘ Association Royale des Artistes Professionels de Belgique ‘ ( ARAPB) ;in 1979 prijs voor Aquarel in Antwerpen, in 1980 bij The International Artists in Watercolour Competition die o.a. werd gejureerd door The Royal Watercolour Society te Londen) , in de jaren ’90 geselecteerd voor de ‘ Internationale Triënale voor Aquarelkunst’, ingericht door het Europees Aquarelinstituut en vele andere .

 

 

COLLECTIES


Zijn werk werd aangeschaft door o.a. de kunstverzameling van de Belgische senaat, de Stad Brugge, stad Innsbruck (Oostenrijk), Nationaal Instituut voor de Zeevisserij, Nationaal Scheepvaartmuseum (huidig MAS), de Pinacoteca Nazionale dell’ Acquarello’ in ALBIGNASEGO ( Italië) , de Society of illustrators in New-York e.a

 

 

ARTIST-MEMBER VAN THE  ‘SOCIETY OF ILLUSTRATORS’


In 1984 werd Gilbert Declercq aanvaard als artist-member van de Amerikaanse beroepsvereniging voor illustratoren: Society of Illustrators (New York),waar hij tot heden de enige Belg is die lid is van deze prestigieuse beroepsvereniging.

 


 JOBAANBIEDINGEN IN HET BUITENLAND


Declercq ontving talrijke aanbiedingen om in het buitenland of voor buitenlandse opdrachtgevers te gaan werken , o.a. in de USA , Zweden (Uitgeverij) , die hij telkens weigerde daar hij zich niet in één branche of techniek wou vastleggen, doch zijn kunnen en visie wou inzetten op de verschillende domeinen waarin hij actief is.
 


BEKENDE OPDRACHTGEVERS


Enkele bekende opdrachtgevers: Greenpeace, Goodplanet,WWF, Märklin, Reader’s Digest, Hamburg-Mannheimer Versicherung, DaimlerChrysler, Dai-Nippon (Japan), Tyrolia Verlag (Oostenrijk), KIM-verlag (Duitsland), Praalstoet der Gouden Boom 2007 (Brugge), Gentse Floraliën (Historische Stoet 2008) , de Federale Bemiddelingscommissie ( FBC); uitgeverij Die Keure(Brugge), Denys nv

 


TOEGEPASTE KUNSTEN


Ook in de sector ‘ TOEGEPASTE KUNSTEN ‘ was Declercq actief . Zo creëerde hij kostuums voor Praalstoet der Gouden Boom te Brugge , 10 praalwagens voor de Historische stoet van de Gentse Floraliën, talrijke tekeningen voor kledij en merchandising voor o.a. Greenpeace , Hunkemöller, Gevaert Bandweverij , JEV-screen. Hij creëerde eveneens meerdere AFFICHES o.a. voor het Old Timer Salon(auto’s) in Brussel ( 1988)/ voor de opening van het in 1995 hernieuwde MÄRKLIN-Museum in Göppingen (Duitsland)( het betreffende ontwerp werd ook gebruikt bij een uitgave van een gelimiteerde editie van een treinwagonnetje)/ voor het evenement “Circus Réveillon”/ voor het Wiener Circus/ voor Greenpeace /voor Imewo-Electrabel (Gas, Spaarkachel) /voor pretpark Bellewaerde enz.
 
 


BOEKEN en NASLAGWERKEN:

  • “Gilbert Declercq, een passioneel palet”, (monograph, ed. Lannoo)

  • “Het Beeldverhaal in Vlaanderen” (Danny de Laet)

  • “De Zevende kunst voorbij” (Danny De Laet en Yves Varende”

  • “Wordt Vervolgd” (Evelien en Kees Kousemaker)

  • “Arto”

  • “Benezit”

  • “Dictionnaire de la Bande Dessinée (Henri Filippini, Edit. Bordas, Paris 1989)  .

 

PERSARTIKELS, INTERVIEWS:


In de kranten: De Standaard, Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen, Het Volk. Interviews in magazines: Kuifje, Hello BD, Top, Clumzy, Comic Forum (Oostenrijk), Brabant strip magazine 121, Stripnieuws september 2007

 

 

STRIPTENTOONSTELLINGEN: o.a.

  • “De wereld van de strips in originelen” (De Loketten, Vlaams Parlement 2013).
  • “De Nieuwe Heldenmakers” (K.U. Leuven 1978)
  • “ Aktuele Vlaamse Stripkunst” (Turnhout 1979).

 

WERK IN PERMANENTE COLLECTIES:

  • “Belgisch Centrum van het Beeldverhaal” (BrusselS)

  • “ MAS” ( Nationaal Scheepvaartmuseum) (Antwerpen)

  • “ Museum voor Schone Kunsten (MSK) (Gent)

  • “Rijksinstituut voor de Zeevisserij” (ILVO) (Oostende)

  • “Museum O.L.V. Ter Potterie” (Brugge)

  • Innsbruck ( Oostenrijk)

  • “Society of Illustrators” (New York, USA )

  • Pinacoteca Nazionale dell’ Acquarello  (  Albignasego , Italyië)

  • In private collecties wereldwijd (zoals USA, Nieuw –Zeeland, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk , enz…)

 

TELEVISIE en RADIO :

  • Centrale gast in “DE STRIPKWIS” 11e aflevering ( BRT,1987).
  • Deelname aan programma “De Strip Hertekend” (VRT-Canvas 2008)
  • Diverse reportages van AVS (Oostvlaamse Televisie).
  • Duitse Televisie (NDR) naar aanleiding van de tentoonstelling “Ein Koffer voller Hoffnung” in het Museumschip Cap San Diego te Hamburg in 2003..

.